
המחשב ככלי חשיבה
תכנית הלימודים במקצועות המדעיים מתבססת על שינוי בתפיסה של ההוראה – הלמידה.
היום עם התעצמות מקורות הידע והגישה הנוחה למקורות אלו, תם עידן המורה "היודע כל" והמשמש כסמכות הבלעדית להבאת מקורות הידע.
מתחיל עידן של תהליך שעובר התלמיד, לשם הבניית הידע שצבר ולהפיכתו לחלק מעולם הידע שלו היום יומי, בשיתוף עם קבוצת עמיתים (ג'ונסון, 2000).
בתהליך זה נבנה הידע באמצעות שאילת שאלות, חיפוש אחר תשובות, עימותן עם ידע קודם ועימות המידע עם שאלות נוספות. הלמידה נעשית תוך אינטראקציה בין אישית ודו-שיח עם קבוצת עמיתים.
תכנית ה-"Web Quest" (או "אתגרשת") מצליחה לדעתי, להעלות את התלמיד מרמה של ידיעה והבנה לרמה של פתרון בעיות, שיפוט ערכי וקבלת החלטות הדורשות כישורים קוגניטיביים גבוהים. יש לפתח אצלו את היכולת לחשיבה בהקשר של תכנים מדעיים וביחס להיבטים חברתיים. זאת בניגוד לצורת לימוד המקובלת אצל תלמידים רבים, כשהתלמיד זוכר בע"פ אוסף של עובדות ללא קשר לתופעות המוכרות מחיי היום יום. חשיבה דורשת ידע והבנה בנושא עצמו, יחד עם היגיון ושיפוט ערכי המכוונים לקבלת החלטות.
לכן יש צורך לפתח הבנה מעמיקה יותר במדעים ואת הצורך להכיר מושגים ולהפנימם תוך חשיבה לחיי היום יום.
אני שולחת אליכם דוגמה ל"אתגרשת" בנושא קונפליקט בטבע.
קישור להורדה: http://www.f2h.co.il/3149184803479
צאו למסע....
להתראות,
חיה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה